mehrmandegar mehrmandegar .

mehrmandegar

رشد ۱۰.۵ درصدي «ازدواج» دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله

منبع:معاونت امور زنان خانواده براساس آمار منتشره مركز آمار ايران در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج كرده‌اند. اين آمار در قياس با آمار سال ۹۸ بيانگر رشد ۱۰.۵ درصدي ازدواج دختران در اين رده سني بوده و البته تنها معطوف به ازدواج‌هاي ثبت شده در سازمان ثبت احوال كشور است.

اين در حاليست كه معصومه ابتكار بارها با اشاره به تلاش ها و حتي مخالفت برخي مراجع با ازدواج زير ۱۳ سال، نسبت به اين موضوع هشدار داده است.

وي هفته گذشته مجددا با اشاره به لايحه ممنوعيت كودك همسري و سند پشتيباني كه  مفصل بر روي آن كار شده، گفت: اميدواريم در دولت بعد اين مهم بتواند به نتيجه برسد و با جو سازي هاي كه ما با آن روبرو شديم، مواجه نشود.

مقالات بيشتر:محضر ازدواج شيك تهران

وي افزود: البته كودك همسري هم به مشكلات فرهنگي مربوط مي شود و هم قانوني. بعضي‌ معتقدند ولو اينكه اين لايحه تصويب مي‌شد، باز هم تخلفات قانوني بسيار زياد بود چرا كه مشكلات فرهنگي مانع از اين مي‌شد كه لايحه مذكور عملاً اجرا شود.

ابتكار تاكيد كرد كه با اين حال كودك همسري آسيب هاي فراواني به همراه خواهد داشت كه به خانواده ك جامعه لطمه مي زند و بايد اصلاحات قانوني لازم صورت گيرد.

مقالات ديگر:وكيل در اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۴:۰۵ توسط:mehrmandegar موضوع:

ضرورت ازدواج و فرزند‌آوري در ذهن نسل جديد به ضرورت ثانويه تبديل شده است!

مسئول انديشكده جمعيت دانشگاه فردوسي با بيان اينكه براي افزايش ازدواج و فرزندآوري در سطح ملي بايد توسعه خانواده‌محور باشد، گفت: متأسفانه در كشورمان ضرورت ازدواج و فرزند‌آوري در اذهان نسل جديد به يك ضرورت ثانويه تبديل شده است!ضرورت ازدواج و فرزند‌آوري در ذهن نسل جديد به ضرورت ثانويه تبديل شده است!

غلامرضا حسني در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم با اشاره به عوامل مؤثر در افزايش سن ازدواج در كشور اظهار كرد: متغيرهايي در افزايش سن ازدواج مؤثرند، از جمله مي‌توان به تحصيل و اشتغال به‌ويژه در حوزه زنان اشاره كرد كه باعث طولاني شدن روند جامعه‌پذيري و بلوغ اجتماعي افراد شده است.

وي ادامه داد: اوضاع به‌گونه‌اي شده است كه تحصيلات و اشتغال لازم و ملزوم هم شده‌اند، به‌عبارتي اين دو به هم وابسته شدند؛ از طريق صداوسيما و رسانه‌ها در ذهن نسل جديد، القاء شده است كه افراد براي اينكه مشاغل بهتري را به دست بياورند، بايد تحصيلات بيشتري داشته باشند؛ اين موضوع جامعه‌پذيري را طولاني كرده است.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج ارزان قيمت

عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي تصريح كرد: از طرفي، اشتغال زنان كه يك ضرورت توسعه‌اي نيز بود، آثاري را در پي داشته كه افزايش سن ازدواج يكي از آنهاست؛ در نتيجه افراد خود به خود به‌دنبال تحصيلات بالاتر مي‌روند؛ مسئله ديگر اينكه هزينه‌هاي اقتصادي ازدواج و تشكيل زندگي بالا رفته است و طرفين خواهان امكانات خاصي هستند و دو طرف نسبت به هم انتظارات متفاوتي از لحاظ اقتصادي دارند؛ هزينه مسكن و افزايش قيمت‌ها تشكيل زندگي را به تأخير مي‌اندازد.

وي افزود: مسائل اقتصادي كنار تغييرات اجتماعي و فرهنگي باعث شده است همه كشورهايي كه قصد دارند روند توسعه را طي كنند در موضوع ازدواج دچار تغيير و تأخير شوند؛ اين مسئله در كشور ما هنوز خيلي مشهود نيست اما ضرورت ازدواج و فرزند‌آوري در اذهان نسل جديد به يك ضرورت ثانويه تبديل شده است! نوع و شكل توسعه وقتي به‌سوي توسعه غربي و اقتصاد ليبراليستي مي‌رود، ارزش‌هايي متعاقب آن ايجاد مي‌شود، يكي از آنها تحصيل و اشتغال و وابستگي اين دو به هم است، در نتيجه فرآيندهاي توسعه در سطح كلان به‌روي ازدواج و فرزند‌آوري تأثير مي‌گذارد و نظام خانواده را دچار دگرگوني مي‌كند.

مسئول انديشكده جمعيت دانشگاه فردوسي خاطرنشان كرد: در كشورهاي اروپايي اين اتفاق افتاد است، وقتي فرزند‌آوري حتي خارج از ازدواج صورت مي‌گيرد! در كشور ايران هم مثلاً همين ازدواج سفيدي كه مي‌شنويم با اينكه عموميت ندارد اما در حال شايع شدن است! اين الگوهاي توسعه‌اي در افراد و زوج‌ها تأثير مي‌گذارند؛ مثلاً افزايش قيمت دلار هزينه‌هاي ازدواج را نيز افزايش مي‌دهد.

حسني گفت: با تمام تغييراتي كه رخ داده است، ايرانيان هنوز ازدواج و فرزندآوري را دوست دارند اما تأثير تغييرات مذكور براي نسل جديد كاملاً مشهود است؛ ايجاد شرايط مناسب در زمينه ازدواج، تحت تأثير سياست‌هاي كشور و تسهيلات اين حوزه است اما وقتي نگرش تغيير كند بازگشت از آن، سخت و پرهزينه خواهد بود؛ اگر توسعه بر مدار توسعه‌ ليبرالي و اينديويژواليسم (فردگرايي) سوار شود و به اين شكل به‌سمت مدرنيته حركت كنيم، بازگشت به فرزندآوري و ازدواج مخصوصاً در سنين پايين سخت و دشوار خواهد بود.

وي افزود: اين مسئله را در اروپا مي‌بينيم، در كشورهاي در حال توسعه مثل ايران نيز اگر توسعه خانواده‌محور نباشد، نتيجه همان خواهد بود البته با يك‌سري از تفاوت‌ها در جامعه، افزايش ميزان طلاق و روابط خارج از ازدواج مواردي است كه نشان از كمرنگ شدن ضرورت ازدواج دارد؛ تغيير در الگوهاي ازدواج و افزايش سن آن، تعداد فرزندان و فاصله بين فرزندان نيز از جمله مواردي است كه از اين موضوع تأثير مي‌گيرند؛ ما با يك سقوط آزاد در حوزه باروري مواجه بوده‌ايم و از حدود 6 فرزند در سال 65 به نرخ باروري 1.7 در زمان حاضر رسيده‌ايم و براساس برآوردها اين عدد حتي به 1.6 فرزند در سال 1400 رسيده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي متذكر شد: اين تغييرات اگر با همين روند ادامه پيدا كند تا 20 سال آينده رشد جمعيت منفي خواهد شد! دولت آينده بايد زمينه‌هايي را كه باعث افزايش سن ازدواج و عدم اشتغال پايدار مي‌شود برطرف كند و براي هر خانواده حداقل يك شغل تأمين كند؛ نبايد اشتغال زنان مثل مردان 8 ساعت باشد؛ به‌خاطر اين مسئله ملي بايد روي مواردي كار كنيم كه حضور زوجين در خانواده بيشتر شود تا بتوانند فرزندان خود را تربيت كنند، دو چيز براي فرزندآوري لازم است؛ يكي فرصت تربيت و ديگري بحث اقتصادي آن است.

حسني ادامه داد: در اين زمينه‌ بايد فرصت بيشتري به زنان داده شود تا در خانه حضور داشته باشند، مردان نيز بايد اين فرصت را داشته باشند اما در زمان حاضر چون اين فرصت وجود ندارد و اقتصاد دچار اشكال است، خانواده‌ها به‌سمت حداقل‌ها كشيده مي‌شوند و به‌سمت كيفيت مي‌روند؛ از اين رو، در سطح ملي، ساختاري و قوانين بايد از خانواده حمايت شود، در واقع توسعه بايد خانواده‌محور باشد يعني هر تصميمي كه مي‌گيريم در آن خانواده در نظر گرفته شود و سياست‌هاي توسعه‌اي بايد در چارچوب حمايت از خانواده قرار گيرند.

مقالات ديگر:دفتر ازدواج سعادت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۸:۰۶ توسط:mehrmandegar موضوع:

خريد و فروش ۳۰ميليوني امتياز وام ازدواج!

طبق بررسي‌ها 74‌هايي كه مجلسي‌ها با هزار اجبار و بند و تبصره و قانون در بودجه گنجانده و بانك‌ها را مكلف به پرداخت آن كرده‌اند، حالا امتياز بخشي از اين وام‌ها به مبلغ ۲۰ تا ۳۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.پايگاه خبري اعتبار نوين

مقالات بيشتر:محضر عقد شهرري

فرضيه‌هاي مختلفي براي فروش امتياز وام ازدواج وجود دارد، مورد اول اينكه برخي زوجين توان پرداخت اقساط ماهانه اين تسهيلات ۷۰ و ۱۰۰ ميليون توماني را ندارند.

اما مورد دوم كه بخش عمده انصرافي‌ها از دريافت وام ازدواج را شامل مي‌شود، مربوط به سختگيري بيش از حد بانك‌ها براي اخذ ضامن از زوجين است.

مقالات ديگر:وكيل مواد مخدر اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۷:۰۸ توسط:mehrmandegar موضوع:

تهديد جدي بنيان خانواده‌هاي ايراني در پَس تماشاي سريال‌هاي ماهواره‌اي

سريال‌هاي تركيه اي برگرفته از عشق و خيانتي بوده كه تحفه‌اي جز بدآموزي نداشته و شخصيت‌هاي داستان نيز كساني هستند كه عدم تعهد به ازدواج و خانواده را ترويج مي‌دهند و تهديدي جدي براي بنيان خانواده‌هاي ايراني است.

به گزارش اروم نيوز، اغلب تراژدي عاشقانه دارند و حكايت از يك عشق نافرجام، انتقام و يا خيانت را با رنگ و لعاب بيشتري به تصوير مي‌كشند و زماني كه تعريف و تمجيد اين سريال‌ها، نقل هر مجلسي مي‌شود، قصه تلخ الگوبرداري‌ها نيز شتاب بيشتري مي‌گيرد گويا حيف است زندگي كرد اما خيانت نكرد.

اغلب به واسطه شخصيت‌هاي معروف آنچه زير چنته دارند را رو مي‌كنند؛ اما پشت پرده چنين سريال‌هايي آميخته با بدآموزي‌هايي از جنس خيانت، طلاق و عدم تعهد به ازدواج و خانواده است كه از سوي غرب به عنوان تحفه‌اي براي خانواده‌هاي ايراني به نمايش گذاشته مي‌شود.

مقالات بيشتر:محضر ازدواج شيك نعمت آباد

زماني كه يك فرهنگ غربي ميهمان ناخوانده خانه‌هاي ايراني مي‌شود، زندگي بسياري از زوجين نيز همسو با شخصيت‌ها و تراژدي همين سريال‌ها پيش مي‌رود كه پيامي به جز تباه شدن جوانان و الگوبرداري‌هاي بي‌ثمر به دنبال ندارد.

استرس از دست دادن برخي قسمت‌هاي سريال تركيه‌اي

يكي از شهروندان اروميه در گفت و گو با خبرنگار اروم نيوز، گفت: هر روز صبح پس از انجام كارهاي روزانه منزل و رسيدگي به بچه ها و آشپزي، سراغ ماهواره رفته و به تماشاي سريال هاي محبوبم مي پردازم.

سوسن. ك، افزود: با وجود كرونا كمتر از قبل به بيرون مي روم و زماني هم كه بيرون هستم استرس دارم كه مبادا قسمتي از سريال هاي محبوبم را از دست بدهم.

اين بانوي شهروند اروميه اي گفت: هدف خاصي از تماشاي سريال ندارم فقط جذابيت هاي ظاهري و علاقمندي به فهميدن ادامه داستان مرا ترغيب به تماشاي سريال كرده و اين يكي از علايق روزانه من در منزل است.

تحميل فرهنگ غربي بر خانه‌هاي ايراني

يك روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اروم نيوز، اظهار كرد: تماشاي سريال‌هاي تركيه‌اي متأسفانه توانسته است بخشي از زندگي ايراني‌ها را تحت تأثير قرار دهد به خصوص خانم‌هاي خانه‌دار كه كاملاً مشخص است هدف اين سريال‌ها نفوذ در دل خانه‌هاي پر محبت ايراني است كه فرهنگ غربي خود را در اين قالب، بر خانه‌ها تحميل كنند.

مينا رضائي ادامه داد: تأسف بار اين است كه خانواده‌هايي كه اين سريال‌ها را دنبال مي‌كنند غافل از اين موضوع هستند و روز به روز آن‌ها، بيشتر از قبل به توليد چنين سريال‌هايي روي مي‌آورند.

وي معتقد است: عاطفه خانوادگي، احترام و حرمت‌هاي ما بين اعضاي خانواده، از مواردي هستند كه متأسفانه تحت تأثير اين سريال‌ها در خانواده‌هاي نظاره‌گر كم‌تر شده است و دقيقاً سازندگان اين سريال‌ها خوب مي‌دانند از كجا و به چه طريقي نفوذ كنند كه بدبيني نسبت به خودشان در ديد بينندگان توليد نكند و آن‌چنان زيبا، راحت و به طريق‌هاي مختلف، خيانت را در دل سريال‌ها رسم مي‌كنند كه گويي حيف است زندگي كرد و خيانت نكرد.

 

افرادي كه درگير روابط فرا زناشويي بوده و يا افرادي كه در زندگي خود دچار مشكلات ريز و درشت با همسر خود هستند، سريع وابسته اين سريال‌ها مي‌شوند.

اين روانشناس گفت: اما نظر شخصي من اين است كه مردم ايران، نيز ديگر مثل سابق مشتاق اين مزخرفات و توهمات سازندگان اين سريال‌ها نيستند و براي خود مردم آن كشور نيز اين به اثبات رسيده است.

آغاز همزادپنداري و وابستگي به سريال‌هاي تركيه‌اي

رضائي بيان كرد: با تمام اين اوصاف، افرادي كه درگير روابط فرا زناشويي بوده و يا افرادي كه در زندگي خود دچار مشكلات ريز و درشت با همسر خود هستند، سريع وابسته اين سريال‌ها شده و با شخصيت‌هاي آن سريال‌هايي كه شايد خود بازيگران آن‌ها، در زندگي شخصي خود به نقش خود در آن فيلم اعتقادي ندارند همزادپنداري مي‌كنند.

به گفته اين روانشناس، دقيقاً زماني كه طلاق عاطفي در زندگي يك زوج حكمراني مي‌كند، اين سريال‌ها نقش مسكن در زندگي‌شان ايفا مي‌كنند و به جاي آنكه از متخصص كمك بگيرند درگير موضوع و راهي مي‌شوند كه كارگردان آن سريال انتظارش را دارد.

وي گفت: گاهي در زوج‌هايي كه زندگي رو به راهي دارند مي‌تواند آن‌قدر مخرب باشد كه زندگي آن‌ها را به سمت نابودي و با طلاق عاطفي بكشاند.

رضائي افزود: زوج‌هايي كه بي خبر از نيت شوم سازندگان اين سريال‌ها به پاي تماشاي اين توهمات نشسته و زماني بيدار مي‌شوند كه گاهي دير شده و حرمت‌هاي بين خانوادگي نيز كم‌رنگ شده است.

تماشاي سريال‌هاي تركيه‌اي يك تهديد جدي است

اين روانشناس تماشاي اين سريال‌ها را يك تهديد جدي براي زندگي ايراني‌ها برشمرده و گفت: مي‌توانيم با توليد سريال‌هايي با محتواي ايراني و فرهنگ ناب ايراني كه سازندگان آن سريال‌ها چشم ديدن اين فرهنگ را ندارند در جنگ رسانه‌اي پوزه‌شان را به خاك بماليم.

وي بيان كرد: چند روز پيش مستند قاسم از صدا و سيما پخش شد و آن‌قدر اين مستند در دل مردم جاي گرفت همان شب تكرار اين مستند از صدا و سيما درخواست شد؛ كاش از اين گونه مستندها زياد ساخته شود و كاش راه حاج قاسم براي نسل‌هاي بعدي رسم شود.

رضائي در پايان تأكيد كرد: با توليد چنين مستندهايي از ايران، البته ايراني كه مردمي دارد كه بايد خوبي‌هايشان، رسم و رسومات خانوادگي‌، فرهنگ اصيل و همدلي‌شان براي همه مردم دنيا سريال شود و نبايد اجازه نفوذ چنين سريال‌هايي را به غرب داد.

ساخت سريال‌هاي تركيه‌اي مطابق با فرهنگ ايراني

دكتراي جامعه شناسي نيز در رابطه با همين موضوع به خبرنگار اروم نيوز، گفت: به لحاظ فرهنگي و سابقه تاريخي بين ايران و تركيه به نوعي از يك تجانس و گونه فرهنگي خاصي روبرو هستيم.

احمد پيري با اشاره به همزادپنداري، تعلق و پيوستگي فرهنگي موجود بين آذربايجان و تركيه افزود: به طور كلي فرهنگ مردم ما علاقه خاصي به فرهنگ، سبك زندگي و آداب و رسوم تركيه دارند و به همين دليل سنخيت موجود در ساخت سريال‌هاي تركيه نيز در نظر گرفته مي‌شود.به همين ترتيب سبك زندگي ما را با سبك زندگي سريال‌هايي كه ساخته مي‌شود همسو مي‌كنند و در نتيجه مردم جذب همين سريال‌ها مي‌شوند.

 

وي معتقد است سريال‌هاي تركيه‌اي بر اساس ويژگي‌هاي به دست آمده از فرهنگ ايراني ساخته مي‌شود تا به مذاق جوانان و تمام مردم ايران خوش بيايد؛ چرا كه با ارزش، هنجارها، سبك زندگي، خلقيات و روحيات ما آشنايي دارند و به همين ترتيب سبك زندگي ما را با سبك زندگي سريال‌هايي كه ساخته مي‌شود همسو مي‌كنند و در نتيجه مردم جذب همين سريال‌ها شده و از سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.

پيري به تأثيرگذاري از سبك زندگي، آداب و رسوم، زباني، تناسب فرهنگي اشاره كرده و افزود: همين باعث شده تا سريال‌هاي تركيه‌اي در ايران طرفداران زيادي داشته باشد و چون در ايران، سريالي كه باب طبع جوانان وجود داشته باشد ساخته نمي‌شود به سمت سريال‌هاي تركيه‌اي گرايش پيدا كرده‌اند.

به گفته دكتراي جامعه شناسي، سريال‌هاي تركيه‌اي بدآموزي دارد و جوانان تحت تأثير آرايش، روابط نامشروع و نوع پوشش در سريال‌هاي تركيه قرار گرفته و بالطبع بر نوع پوشش و آرايش دختران جوان نيز تأثيرات فراواني بر جاي مي‌گذارد.

انواع بدآموزي‌ها در سريال‌هاي تركيه‌اي گنجانده مي‌شود از نوع آرايش، روابط نامشروع گرفته تا هرزه‌گري، بي‌بند و باري، پايبند نبودن به خانواده و ازدواج!

وي در پايان پيام سريال‌هاي تركيه را بدآموزي، منحرف كردن جوانان و دختران، طلاق و چند همسري دانسته و گفت: انواع بدآموزي‌ها در سريال‌هاي تركيه‌اي گنجانده مي‌شود از نوع آرايش، روابط نامشروع گرفته تا هرزه‌گري، بي‌بند و باري، پايبند نبودن به خانواده و ازدواج، پايبند نبودن به فرزند و همسر كه همگي يك بلا و عاملي در بالا بردن ميزان طلاق و خودكشي است.

چند سالي مي‌شود كه سريال‌هاي تركيه ميهمان ناخوانده ايراني‌ها شده و تا جايي پيش رفته است كه تماشاگران، الگوبرداري از شخصيت‌هاي همين سريال‌ها را در پيش گرفته تا جايي كه زندگي برخي از زوجين پذيراي شخص سومي است تا به خيال خودشان، طعم زندگي را بيشتر بچشند.

محصولي از يك فرهنگ غربي كه حرمت بين زوجين را كم‌رنگ كرده و خيانت را چيز پيش پا افتاده و معمولي جلوه مي‌دهد تا تماشاگران نيز زندگي خود را همسو با شخصيت‌هاي همين سريال‌ها بسازند.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۳:۰۷ توسط:mehrmandegar موضوع: