mehrmandegar mehrmandegar .

mehrmandegar

هشدار نسبت به تبعات تفكيك سني در پرداخت وام ازدواج/ بي‌توجهي به دهه شصتي‌هايي كه به دليل مشكلات اقتصادي مجرد مانده‌اند

مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي جوانان ضمن هشدار نسبت به تبعات حاصل از تفكيك سني در پرداخت وام ازدواج از بي‌توجهي به دهه شصتي‌هايي كه به دليل مشكلات مجرد مانده‌اند، انتقاد كرد.

«اعظم كريمي» مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره تاثير افزايش وام ازدواج بر تمايل جوانان به تاهل گفت: معتقديم كه افزايش وام ازدواج زماني مي‌تواند به صورت ملموس در افزايش نرخ ازدواج (افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي) موثر باشد، كه همزمان با افزايش وام به امور وابسته به ازدواج نيز توجه شود. به عنوان مثال بايد براي مباحثي از جمله فرهنگ، افزايش مسئوليت پذيري، ميل و رغبت به ازدواج، متغيرهاي اقتصادي (اشتغال و مسكن)، باورها و رسوم غلط و دست و پا گير چاره‌انديشي شود.

وي خاطر نشان كرد: همانگونه كه مي‌دانيم مساله اصلي كشور موضوع جمعيت و مساله فرزند آوري است و از اين رو دريافت وام از طرف متقاضيان ۵۰ تا ۶۵ ساله اگر به منظور تشكيل واقعي خانواده باشد نيز كمكي به فرزندآوري و طبيعتا افزايش جمعيت جوان كشور نمي‌كند.

كريمي با اشاره به ضرورت تهيه مايحتاج اوليه زندگي با توجه به افزايش قيمت‌ها اظهار داشت: اين نكته را بايد مدنظر داشت كه حتي اگر افزايش ميزان تسهيلات قرض الحسنه منجر به ازدواج و تشكيل خانواده‌هاي پايدار و فرزندآوري شود، در عين حال تهيه مايحتاج اوليه زندگي امري ضروري است كه با افزايش قيمت‌ها رو به است. ضمن اينكه تامين منابع مالي اين اعتبار هم براي بانك‌ها حائز اهميت است.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي گفت: در واقع افزايش وام بدون توجه به تامين منابع اقتصادي مي‌تواند سبب افزايش مدت زمان انتظار متقاضيان وام ازدواج شده و اين مساله برنامه‌ريزي براي آغاز زندگي مشترك جوانان را با مشكل مواجه مي‌كند.

وي تاكيد كرد: لازم به ذكر است افزايش رقم پرداخت وام ازدواج بايد تابع مقررات و دستورالعملي باشد كه سهولت در پرداخت به متقاضيان واقعي را در پيش داشته باشد. همچنين بايد نسبت به تبعات حاصل از تفكيك در پرداخت وام ازدواج كار كارشناسي، مطالعه و پايش صورت بگيرد.

كريمي گفت: زيرا ممكن است برخي از افرادي كه هنوز امكان ورود به عرصه ازدواج و فرزندآوري دارند (مانند دهه شصتي‌ها) و در آستانه تجرد قطعي هستند، احساس ناديده انگاري و طرد شدن از اجتماع داشته باشند و ما پاسخي در قبال جواناني كه كمتر وام دريافت مي‌كنند، نخواهيم داشت.

وي در خصوص ازدواج در سن مناسب گفت: در عين حال كه تشويق جوانان به ازدواج در سنين مناسب با هدف كاهش سن ازدواج در كشور و به تبع تشكيل خانواده و فرزندآوري به هنگام بسيار خوب است اما عدم توجه به بخشي از متولدين دهه ۶۰ كه همچنان به دليل مشكلات اقتصادي مجرد مانده‌اند و در اين تصميم گيري نيز عملا تسهيلات كم‌تري دريافت مي‌كنند نيز قابل تامل است.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي در پايان بيان كرد: توجه ويژه به ابعاد فرهنگي ازدواج و لزوم فرهنگ‌سازي توسط نهادهاي متولي فرهنگ مانند صدا وسيما و وزارت ارشاد، توليد محتواي اثربخش در فضاي مجازي در زمينه دگرگوني‌هاي نگرشي ايجاد شده در حوزه ازدواج نيز نقش زيادي در ترغيب و افزايش تمايل به ازدواج و فرزندآوري دارد كه متاسفانه با غفلت چندين‌ساله در اين زمينه مواجه هستيم.

مقالات بيشتر:دفتر عقد شيك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۰۲:۱۱ توسط:mehrmandegar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :