mehrmandegar mehrmandegar .

mehrmandegar

ثبت ركورد خطرناك آمار طلاق نسبت به ازدواج

بر اساس داده‌هاي ثبت احوال، نسبت ازدواج به طلاق كشور پيش از انقلاب بيش از ۱۴ بود كه در حال حاضر به حدود ۳ ازدواج رسيده است!

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج خزانه

رويدادهاي ازدواج و طلاق به صورت غيرمستقيم، دو مولفه تاثيرگذار بر روي جمعيت هستند كه آگاهي از شاخص‌هاي حاصل از ثبت آن در كشور مي‌تواند سياست‌گذاري‌هاي كيفي و كمي جمعيتي را در هر زمان تحت تاثير قرار دهد.

دو واقعه ازدواج و طلاق از وقايع حياتي محسوب مي‌شوند كه به دليل رابطه‌اي كه با باروري دارند به صورت غيرمستقيم منجر به تغيير در حجم جمعيت مي‌شوند.

با وقوع ازدواج تعدادي از جمعيت جامعه وارد مدار باروري شده و با حادث شدن طلاق تعدادي از جمعيت زنان كه امكان باروري براي آنها وجود داشته از مدار باروري خارج مي‌شوند؛ به دليل رابطه مستقيم ازدواج با باروري و رابطه معكوسي كه واقعه‌ طلاق با ميزان باروري دارد، اين دو همواره به عنوان جزئي از تحليل‌هاي جمعيت‌شناسي مورد توجه بوده‌اند.

با اين توضيحات، كاهش چشمگير نسبت ازدواج به طلاق در ۴۰ سال گذشته از اوضاع وخيمي حكايت دارد كه نتيجه آن افت چشم‌گير جمعيت كشور است.

بر اساس داده‌هاي ثبت احوال كشور، نسبت ازدواج به طلاق ايران پيش از انقلاب بيش از ۱۴ بود كه در دوران جنگ به كمتر از ۱۰ رسيد، اين نسبت در سال ۱۳۷۲ به ۱۶ افزايش يافت و پس از آن در روندي كم و بيش خطي تنزل پيدا كرد و تا قبل از همه‌گيري ويروس كرونا به حدود ۳ ازدواج به ازاي هر طلاق كاهش يافته است!

 گفتني است، بنابر آخرين آمار ثبت احوال كشور، ۱۲۷۳۱۸ ازدواج در نيمه نخست سال ۹۹ ثبت شده است و در بهار اين سال تعداد ۳۴۶۵۹ طلاق به وقوع پيوسته است كه نسبت بين اين دو واقعه به بيش از ۳ ازدواج به ازاي هر طلاق اشاره دارد!

البته علاوه بر تبعات جمعيتي، اين مسئله زنگ خطري هم در حوزه فرهنگي و اجتماعي محسوب مي‌شود!

منبع :گسترش نيوز


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۰:۵۲ توسط:mehrmandegar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :