mehrmandegar mehrmandegar .

mehrmandegar

الزامات و ملاحظات واسطه‌گري ازدواج

يك: ازدواج مقدمات و زيرساخت‌هايي نياز دارد. طبيعتاً وقتي بناست پسر و دختري به زندگي مشترك وارد شوند در درجه نخست لازم است به بلوغ فكري لازم رسيده و مهارت‌هاي كافي براي مديريت تضاد‌ها و اختلاف‌ها و تقويت نقاط اشتراك در زندگي مشترك را داشته باشند. از سوي ديگر ازدواج يكسري مقدمات اوليه دارد و كسي كه مي‌خواهد ازدواج كند بايد بتواند حداقل‌هايي مانند شغل، محلي براي زندگي و وسايلي براي گذراندن امور روزمره داشته باشد. بنابراين مسائل اقتصادي و فرهنگي مقدمات اصلي ازدواج به شمار مي‌آيند و تا زماني كه حداقل‌هاي مادي، معنوي و آمادگي ذهني و روحي پسر و دختر براي ازدواج فراهم نباشد نمي‌توان در اين وادي گام نهاد و به مراحل بعدي رفت.

دو: در بين خانواده‌هاي متمول هم دختران و پسران مجرد در سن ازدواج يا در حال عبور از سن مناسب ازدواج كم نيستند. دختران و پسراني كه لااقل در بخش ماديات ازدواج مشكلي ندارند و شايد بخشي از آن‌ها از منظر آمادگي روحي رواني و رشد شخصيتي هم به جايي رسيده باشند كه بتوانند ازدواج كنند، اما انگار پيدا كردن نيمه گمشده چندان هم كار ساده‌اي نيست. اينجاست كه بحث‌هاي واسطه‌گري براي ازدواج مطرح مي‌شود و لازم است تا شخص يا اشخاصي باشند تا دختران و پسران را براي ازدواج به يكديگر معرفي كنند.

مقالات مشابه: دفتر رسمي ازدواج ورامين

سه: اغلب پدر و مادر‌هاي ما به شيوه سنتي ازدواج كرده و شخص يا اشخاصي بوده‌اند تا دختران دم بخت را به خانواده پسراني كه براي ازدواج به دنبال گزينه مناسب مي‌گردند معرفي كنند. ريش سفيد‌هاي محله، روحانيون و خادمان مساجد و بزرگ‌تر‌هاي فاميل معمولاً نقش واسطه‌هاي ازدواج را داشتند و دختران مجرد محله يا فاميل را شناسايي كرده و به خانواده‌هايي كه پسران مجرد داشتند معرفي مي‌كردند و ازدواج‌هايي كه با اين روش اتفاق مي‌افتاد اغلب ازدواج‌هايي موفق و پايدار بود. هنوز هم بخشي از ازدواج‌ها با همين سبك و سياق سر مي‌گيرد و هنوز هم به خصوص در بين دختران، جواناني داريم كه عفت و حيا مانع از آن مي‌شود تا خودشان با سبك و سياق اغلب ازدواج‌هاي امروز دست به كار شوند و براي خود همسري پيدا كنند. همين مسئله هم ايجاب مي‌كند تا افراد يا ساز و كار‌هايي براي واسطه‌گري ازدواج وجود داشته باشد.

چهار: واسطه‌گري ازدواج از بحث‌هاي مورد تأكيد مقام معظم رهبري است. ايشان مي‌فرمايند: «در گذشته معمول بود براى ازدواج، افراد خير و مؤمنى پيدا مي‌شدند، واسطه گرى مي‌كردند، دخترهاى مناسب و پسرهاى مناسب را معرفى مي‌كردند، ازدواج‌ها را راه مى انداختند؛ اين كار‌ها بايد انجام بگيرد؛ بايد واقعاً در جامعه حركتى در اين زمينه به وجود بيايد.» اين مطالبه رهبري، اما جزو موضوعاتي است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است و طي سال‌هاي اخير شاهد حركت‌هاي جدي براي تحقق امر واسطه‌گري ازدواج نبوده‌ايم. اگرچه اين مسئله هم خودش آدابي دارد و اگر اصول واسطه‌گري رعايت نشود نه فقط ممكن است اين واسطه‌گري به ازدواج ختم نشود بلكه چالش برانگيز نيز باشد.

پنج: مراكز و سايت‌هاي همسريابي سال‌هاست راه‌اندازي شده و مشتري‌هاي خودش را دارد. پابرجا ماندن اين مراكز از نياز جامعه به موضوع لزوم حضور واسطه‌هايي براي ازدواج خبر مي‌دهد. در غير اين صورت اين مراكز نه پا مي‌گرفت و نه ماندگار مي‌شد. اما فقدان نظارت و تعريف ساز و كار‌هاي قانوني مناسب براي چارچوب دادن به فعاليت‌هاي اين مراكز پرونده‌هاي متعدد سوءاستفاده و كلاهبرداري را به قوه قضائيه تحميل كرده است. در اين ميان تنها مركز همسريابي داراي مجوز مركز همسان گزيني وابسته به مؤسسه تبيان سازمان تبليغات اسلامي است. مركزي كه مديران آن مدعي‌اند در طول ۱۰ سال فعاليت آن ۳ هزار و ۷۰۰ ازدواج اتفاق افتاده و هيچ يك از اين ازدواج‌ها به جدايي منتهي نشده است. حالا هم همين مركز اپليكيشن همسريابي را رونمايي كرده و گويا تمامي مجوز‌هاي لازم براي فعاليت اين اپليكيشن اخذ شده است.

شش: طبيعتاً نمي‌توان نفس راه اندازي ساز و كاري براي واسطه‌گري ازدواج و معرفي جوانان دم بخت به يكديگر و به خانواده‌ها را زير سؤال برد، اما چگونگي عملكرد چنين سازمان‌هايي بسيار مهم خواهد بود. اپليكيشن همدم جزئي‌ترين اطلاعات ظاهري كاربران را هم ثبت مي‌كند در حالي كه شايد لازم باشد در كنار واسطه‌گري، روي فرهنگ‌سازي و تمركززدايي از اهميت دادن به مسائل ظاهري و توجه بر ارزش‌هاي اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي، تمركز كرد. در عين حال هم اكنون براي قضاوت درباره همدم خيلي زود است و بايد ديد اين اپليكيشن در آينده چند درصد از ۱۳ ميليون جوان دم بخت را سر و سامان مي‌دهد.

مقالات ديگر:باشگاه ورزشي بانوان در سعادت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۱۷:۰۹ توسط:mehrmandegar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :