mehrmandegar mehrmandegar .

mehrmandegar

ماهي‌گيري بلاگرها از آب‌گل‌آلود مشكلات مردم!

در هفته گذشته وزارت ورزش و جوانان از برخي بلاگر هاي خانم دعوت كرد تا درباره ازدواج صحبت كنند.

شفاآنلاين>سلامت> استاد دانشگاه و مشاور خانواده از چگونگي رفتار بلاگرها، تأثير آن‌ها بر زندگي مردم و نحوه مواجهه با اين پديده گفت.

به گزارش شفاآنلاين:عليرضا لاور در «سلام تهران» با اشاره به فعاليت بلاگرها در فضاي مجازي، گفت: در مقوله بلاگري چند دسته كنشگر داريم كه بايد به هر كدام از زاويه خاص خود نگاه كنيم. مورد اول جريان چهره‌هاي مشهور هستند كه كنش فضاي مجازي نيز دارند و به صورت بلاگر نيز مي‌توانند نقش‌آفريني كنند. در دسته دوم كساني هستند كه مشخصاً كار ويژه آن‌ها تعريف سبك زندگي خود است و روزمرگي‌هاي خود را بازنشر مي‌كنند. فضاي سوم كساني هستند كه اصلاً حرفه و بخشي از درآمد اصلي‌شان از اين فضا است كه گاهي اغراق‌گونه اين اتفاقات را رقم مي‌زنند.

مقالات بيشتر:محضر عقد راه آهن

وي پيرامون وجه مشترك بلاگرها در جذب مخاطب، مطرح كرد: يك وجه مشترك بين هر سه اين گروه وجود دارد كه تقريباً تمامي آن‌ها مگر استثنائات محدودي فقط تصاوير بسيار زيبا و خيلي خوب از زندگي‌شان را نشان مي‌دهند. با دلايل ساده‌اي مثل اين كه ما مي‌خواهيم به زندگي اميد بدهيم و مي‌خواهيم حال مخاطبانمان را خوب كنيم اين اتفاقات را رقم مي‌زنند در صورتيكه اتفاقات ديگري در تعاملات بين خانواده‌ها، فرزندان، والدين و همسران با يكديگر رقم مي‌خورد كه بعضاً خوشايند نيست. اساس بحث اين است كه جداي از مسائل تحليلي جامعه‌شناسي و سواد رسانه‌اي، چگونه تعامل كنيم و روابط خود را به هم نزنيم.

اين مشاور خانواده درباره دلايل جذابيت بلاگرها، گفت: دلايل جذابيت‌ بلاگرها مي‌تواند متفاوت باشد؛ اصولاً آن‌ها روي نقطه گم‌شده زندگي افراد تمركز مي‌كنند. به نظر مي‌رسد ويترين كاملاً مثبت است اما اين نكته را درباره روانشناسي مثبت‌گرا نيز داريم؛ تعريفي كه از اميد، شاد بودن و انرژي مثبت در زندگي داريم اين است كه بايد آن را مبتني بر واقعيت در زندگي تجربه كنيد اگر مبتني بر واقعيت نباشد اتفاقاً به صورت معكوس عمل مي‌كند و افسردگي و تبعات منفي را در پي دارد. يعني فاجعه، زماني است كه شما سراب مي‌بينيد؛ زماني كه فرد كاملاً تلاش مي‌كند و آن را در مقايسه با زندگي خود به عنوان شاخص اصلي قرار مي‌دهد و عدم دست يافتن به اين مورد همانطور كه مبتني بر واقعيت‌هاي زندگي خود نيست او را دچار چالش مي‌كند.

وي با اشاره به مشكلات موجود در زندگي بلاگرها، بيان داشت: معمولاً مخاطبين به واسطه كم بودن سواد اجتماعي يا رسانه‌اي دچار اين چالش مي‌شوند و در اين دام مي‌افتند. اصلي‌ترين مسئله اين است كه بايد توجه داشت آن‌ها نيز دچار بسياري از مشكلات و مسائل هستند مانند دعوا كردن در روزمرگي‌ها. متاسفانه ما بسياري از بلاگرها و چهره‌هاي مشهور را در كلينيك‌ها با مشكلاتي از جنس افسردگي يا دعواها يا روابط از هم گسيخته رابطه زوجين مي‌بينيم. در حالي كه مخاطب تنها يك قاب مي‌بيند كه اين چهره مشهور از همسرش جدا شده است در صورتي كه قبل از اينها حتماً چالش‌هايي وجود داشته كه بازنشر پيدا نكرده است.

لاور با ارائه راهكار براي حفظ زندگي خود با وجود استفاده از اطلاعات بلاگرها، عنوان كرد: اولين نكته اين است كه خبر داشته باشيم زندگي زاويه‌هاي متفاوت خود را دارد و بلاگرها نيز چالش‌هايي را تجربه مي‌كنند  و تفاوت‌هايي بين زوجين و فرزندان وجود دارد. ارتباطات‌شان دچار تغييرات و مشكلاتي مي‌شود كه اين واقعيت در زندگي آن‌ها نيز وجود دارد. ما بايد اين واقعيت ها را در نظر بگيريم.

 

وي در ادامه افزود: اصل دوم آن است كه از حسرت خوردن و مقايسه بدون مبناي زندگي خود با آن‌ها پرهيز كنيم و حتما بدانيم كه نقاط مثبت زندگي ما مبتني بر واقعيت‌ها است و با ساخت خود مي‌توانيم به آن‌ها برسيم و كيفيت زندگي خود را بالا ببريم تا اين كه درگير كميت زندگي بشويم؛ نمي‌گوييم كميت زندگي مهم نيست اما حتي اگر به دنبال كميت زندگي هستيم براي كيفيت بهتر است. براي مثال آدم‌ها مي‌توانند يك غذاي ساده را در كمال آرامش و نشاط در كنار يكديگر بخورند اما لزوما يك غذاي خيلي گران‌قيمت را با دل خوش مصرف نمي‌كنند. در بقيه ساحت‌هاي زندگي نيز اين مسئله وجود دارد. مثالي كه در مسائل اقتصادي وجود دارد اين است كه وقتي وارد خانه مي‌شويد اگر دعوا بكنيد و ناراحت باشيد آيا قيمت‌ها تغيير مي‌كند كه قطعا اين اتفاق نمي‌افتد پس نبايد كيفيت زندگي خود را به خاطر كميت دستخوش تغيير كنيم.

اين مشاور خانواده در پايان بحث درباره بلاگرها و تأثير آن‌ها بر زندگي مردم، اظهار داشت: در هفته گذشته وزارت ورزش و جوانان  از برخي بلاگر هاي خانم دعوت كرد تا درباره ازدواج صحبت كنند. بايد ديد هدف مسئولان از اين كار چه بوده است كه قطعاً جواب‌هاي خود را دارند. اما اساسا اينكه فضاي دولتي و حكومتي ما به اين فضاي غيركارشناسي ضريب بدهد، مشخصا يك اشتباه استراتژيك است. هر كجا براي اظهار نظر به فرد غيركارشناس مراجعه كرديم، ضربه خورديم. بايد ياد بگيريم كارهايي كه بلد نيستيم را محكم بگوييم بلد نيستيم.

مقالات ديگر:خانه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۳:۰۴ توسط:mehrmandegar موضوع:

در انتظار سقط‌جنين‌هاي پنهاني بايد بود

طي ۱۰ سال اخير براساس آمار ۳۵ درصد از تعداد ازدواج‌ها كم شده و با بحران اقتصادي و گسترش فقر و تنگدستي در ميان اقشار مختلف جامعه، ده‌ها هزار تن از جوانان به خاطر نداشتن توان مالي براي تامين مسكن و هزينه زندگي نمي‌توانند ازدواج كنند.

شفاآنلاين>سلامت> همزمان با روند رو به كاهش تولد نوزادان و پايين رفتن شمار جوانان، با نگراني شاهد هستيم كه جمعيت كشور همچنان رو به پيري مي‌رود در حالي كه طي ۱۰ سال اخير براساس آمار ۳۵ درصد از تعداد ازدواج‌ها كم شده و با بحران اقتصادي و گسترش فقر و تنگدستي در ميان اقشار مختلف جامعه، ده‌ها هزار تن از جوانان به خاطر نداشتن توان مالي براي تامين مسكن و هزينه زندگي نمي‌توانند ازدواج كنند.

در ميان زوج‌هاي جوان هم، بسياري به بي‌فرزندي روي آورده‌اند و اكثريت زن و شوهران را زوج‌هايي تشكيل مي‌دهند كه يك يا دو فرزند دارند كه اين روند كاهش فرزندآوري نمي‌تواند به ترميم جمعيت رو به كاهش نسل جوان منجر شود و از افزايش روند پيري نگران‌كننده جمعيت كشور جلوگيري كند.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج نازي آباد

اخيرا قانون جديدي با هدف افزايش فرزندآوري از طرف دولت براي اجرا به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است و كارشناسان هرچند افزايش ازدواج جوانان و فرزندآوري بيشتر در ميان زوج‌هاي جوان را در جلوگيري از پيري جمعيت ضروري مي‌دانند، اما با توجه به مشكلات روزافزون اقتصادي، كاهش ارزش تدريجي پول كشور و گسترش فقر و بيكاري در جامعه كه با ادامه تحريم‌ها رو به شدت بيشتري خواهد گذاشت، نمي‌توان با قانون جديد موفق به ترميم جمعيت جوان كشور شد؛ جوانان را به ازدواج و زوج‌هاي جوان را به فرزندآوري ترغيب كرد.

در اين ميان بايد به نواقص و غفلت‌هايي در متن قانون جديد فرزندآوري اشاره كرد كه اجراي آن سبب بروز عوارض مختلف در جامعه و ميان خانواده‌ها خواهد شد.كارشناسان علم ژنتيك هشدار مي‌دهند اجراي قانون جديد فرزندآوري مي‌تواند نوزاداني با معلوليت‌هاي ذهني به خاطر انتقال ويروس‌هايي چون «اچ‌آي‌وي» و عفونت‌هاي بسياري، از والدين متولد شوند كه بايد در پرورشگاه‌هاي مخصوص نگهداري شوند و در آينده مي‌توانند اين‌گونه بيماري‌هاي وراثتي از پدر يا مادر را به ديگران انتقال دهند.پيش از اجراي قانون جديد، بانوان تحت آزمايش ژنتيك (غربالگري) قرار مي‌گرفتند تا از تولد و پرورش چنين نوزاداني جلوگيري شود اما كارشناسان علم ژنتيك هشدار مي‌دهند از اين پس با حذف مرحله غربالگري در قانون جديد شاهد تولد نوزاداني مبتلا به ويروس‌هاي مادرزادي خواهيم بود.

به گفته اين كارشناسان طبق قانون جديد آزمايشگاه‌ها ملزم شده‌اند اطلاعات مربوط به بانوان مراجعه‌كننده را از نظر بارداري و موقعيت تكوين جنين به مسوولان امور پزشكي گزارش دهند تا با ثبت آنلاين در ليست بانوان باردار تحت شناسايي قرار گيرند. به گفته يكي از پزشكان متخصص امور بارداري و زايمان به اين ترتيب در حقيقت هم مادر و هم جنين تا به دنيا آمدن‌اش به نوعي تحت‌نظر قانوني دولت قرار خواهند گرفت و خانواده در هر موقعيت خطرناك و اضطراري كه مي‌تواند جان مادر را به خطر بيندازد حق سقط جنين تحت نظر دولت حتي ناقص‌الخلقه را نخواهد داشت و برخي كارشناسان قضايي اين نوع نظارت به تكوين و پرورش جنين در شكم مادر را نوعي نظارت مالكانه به جنين و غيرقانوني تلقي مي‌كنند.

براساس قانون جديد فروش و عرضه هر نوع دارو يا وسيله‌اي براي جلوگيري از بارداري بانوان قدغن شده كه پيش‌بيني مي‌شود قاچاقچيان در بازار سياه براي عرضه اين‌گونه داروها و وسايل ممنوعه موقعيت مناسبي خواهند داشت.از سوي ديگر انتظار مي‌رود، مراكز زيرزميني و پنهان‌گاه‌هايي براي سقط‌جنين‌هايي ناخواسته راه‌اندازي شوند و بالطبع به اين اماكن پنهاني غيرقانوني، زنان و دختراني كشانده خواهند شد تا توسط زناني به اصطلاح «ماما» به سقط‌جنين ناخواسته اقدام كنند كه مسلما بايد شاهد مرگ يا نقص عضو بانواني در جريان اين سقط جنين‌هاي پنهاني بود. محمد بلوري/ روزنامه‌نگار پيشكوست

مقالات ديگر:لابراتور دندانسازي تهران

به دنبال وكيل در اروميه هستيد؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۸:۵۴ توسط:mehrmandegar موضوع:

همه چيز درباره وام ازدواج 150 ميليوني

رده:وام ازدواج ۱۵۰ميليون توماني براي هر كدام از زوجين؛ اين طرحي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دنبال قطعي كردن آن در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ هستند. پس اين نوشته و شرايط آن تا قانون شدن فاصله دارد.

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد مجلس به دنبال افزايش وام ازدواج تا سقف 150 ميليوني براي هر يك از زوجين در سال آينده است. وام ازدواج در حال حاضر براي مردان بيشتر از ۲۵ سال و زنان بالاتر از ۲۳ سال ۷۰ ميليون تومان است كه در صورت موافقت دولت با طرح پيشنهادي مجلس، يعني افزايش بيش از ۲ برابري وام ازدواج در سال آينده.

البته مجلس پيشنهاد كرده به خانم‌هاي زير ۲۳ سال و آقايان زير ۲۵سال كه ازدواج مي‌كنند، علاوه بر اين، مبلغ ۱۰۰ ميليون ديگر هم وام بدهند كه مجموع وام اين زوجين را ۵۰۰ ميليون تومان مي‌كند. مبلغ وام ازدواج براي اين دسته از زوجين امسال ۱۰۰ ميليون تومان بود و در صورت موافقت بانك‌ها و دولت يعني افزايش بيش از ۲ برابري آن براي سال آينده. هرچند اين بخش دوم -با توجه به بار مالي و فراوان و مدت‌زمان بازپداخت آن- بعيد است راي بياورد و ما با افزايش وام ازدواج براي سنين مورد حمايت دولت (يعني همان زير ۲۵ در مردان و زير ۲۳ در زنان) خواهيم بود ولي كمتر از اين!

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج نازي آباد

مجلس پيشنهاد كرده اين وام ازدواج  150 ميليوني هم از ۷ به ۱۰ سال افزايش پيدا كند و ضامن كارمند رسمي هم از شروط گرفتن اين وام حذف شود. هرچند سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس از برنامه‌هاي مجلس شوراي اسلامي براي تسهيل ازدواج رونمايي كرده، اما اين طرح در حال حاضر تنها يك پيشنهاد است و تا زماني كه دولت آن را در لايحه بودجه ۱۴۰۱ نگنجاند و بانك‌ها هم با افزايش زمان بازپرداخت وام ازدواج به ۱۰سال و حذف كارمند رسمي به عنوان ضامن موافقت نكنند، هيچ چيز قطعي به نظر نمي‌رسد.

مقالات ديگر:وكيل شهرك غرب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۵:۰۲ توسط:mehrmandegar موضوع: